به گزارش مشرق، ابراهیم فیاض با بیان اینکه زن می تواند کار کند و استقلال مالی داشته باشد، افزود: نگاه اسلام به ازدواج، رمانتیک نیست بلکه کاملا واقع گرا و اقتصادی است. در این دیدگاه، ازدواج در کنار موازین اخلاقی و عاطفی، یک مقوله اقتصادی است به طوری که قیودی مثل مهریه، نفقه و ... در همین راستا پیش بینی شده است.
این جامعه شناس اضافه کرد: برخلاف فرهنگ غربی که زن پس از وقوع طلاق تنها رها می شود، در اسلام زن به سلاح اقتصادی مجهز شده تا بتواند پس از طلاق بدون نگرانی به زندگی خود ادامه دهد.
وی ادامه داد: از نظر اسلام تفاوتی میان کار مرد و زن وجود ندارد و زن می تواند درآمد ناشی از استقلال خود را حفظ کند. این رویکرد که حضور زن در جامعه مساوی با فساد است به دوران پس از مشروطه و قانون کشف حجاب بر می گردد زیرا پس از اجرای این قانون بود که زنان برای حفظ عفت خود در منزل ماندند در صورتی که اگر جامعه برای حضور زنان امنیت تامین کند، زنان می توانند در کنار حفظ پاکدامنی در فضای اشتغال حاضر شوند.
فیاض با انتقاد از رویکرد انزواطلبانه در خصوص زنان تاکید کرد: حضرت زهرا (س) به عنوان الگوی تمام زنان مسلمان از بزرگترین مشارکت کنندگان اجتماعی در زمان خود بود. ایشان خودش در کنار پرورش فرزندان و همسرداری به فعالیت های اقتصادی و اجتماعی می پرداخت. در روایت ها داریم که حضرت زهرا (س) خودشان گندم را آرد می کردند، خمیر می کردند و نان می پختند که این کار بسیار سنگینی است.
همچنین مشارکت سیاسی حضرت زهرا (س) در مدیریت مدینه بسیار زیاد بود. ایشان در جنگ ها هم حضور داشتند و به عنوان پرستار در جنگ احد فعالیت کردند. در بزرگترین مجالسی که در مسجد پیامبر (ص) برگزار می شد ایشان سخنرانی سیاسی علنی می کردند.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: نگاه به زن در طول تاریخ ایران نگاه مساوی با مرد بوده و زنان در اقصی نقاط کشور در امور اقتصادی مثل کشاورزی، دامداری و دامپروری مشارکت داشتند اما پس از مشروطه و تصویب قانون کشف حجاب، نگاه فرمالیستی مدرن و به دور از عقلانیت در مورد زن و خانواده حاکم شد که تداوم این نگاه در بخش هایی از جامعه، امروز هم چالش هایی را در خصوص فعالیت اقتصادی زنان سبب شده است.
این جامعه شناس اضافه کرد: برخلاف فرهنگ غربی که زن پس از وقوع طلاق تنها رها می شود، در اسلام زن به سلاح اقتصادی مجهز شده تا بتواند پس از طلاق بدون نگرانی به زندگی خود ادامه دهد.
وی ادامه داد: از نظر اسلام تفاوتی میان کار مرد و زن وجود ندارد و زن می تواند درآمد ناشی از استقلال خود را حفظ کند. این رویکرد که حضور زن در جامعه مساوی با فساد است به دوران پس از مشروطه و قانون کشف حجاب بر می گردد زیرا پس از اجرای این قانون بود که زنان برای حفظ عفت خود در منزل ماندند در صورتی که اگر جامعه برای حضور زنان امنیت تامین کند، زنان می توانند در کنار حفظ پاکدامنی در فضای اشتغال حاضر شوند.
فیاض با انتقاد از رویکرد انزواطلبانه در خصوص زنان تاکید کرد: حضرت زهرا (س) به عنوان الگوی تمام زنان مسلمان از بزرگترین مشارکت کنندگان اجتماعی در زمان خود بود. ایشان خودش در کنار پرورش فرزندان و همسرداری به فعالیت های اقتصادی و اجتماعی می پرداخت. در روایت ها داریم که حضرت زهرا (س) خودشان گندم را آرد می کردند، خمیر می کردند و نان می پختند که این کار بسیار سنگینی است.
همچنین مشارکت سیاسی حضرت زهرا (س) در مدیریت مدینه بسیار زیاد بود. ایشان در جنگ ها هم حضور داشتند و به عنوان پرستار در جنگ احد فعالیت کردند. در بزرگترین مجالسی که در مسجد پیامبر (ص) برگزار می شد ایشان سخنرانی سیاسی علنی می کردند.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: نگاه به زن در طول تاریخ ایران نگاه مساوی با مرد بوده و زنان در اقصی نقاط کشور در امور اقتصادی مثل کشاورزی، دامداری و دامپروری مشارکت داشتند اما پس از مشروطه و تصویب قانون کشف حجاب، نگاه فرمالیستی مدرن و به دور از عقلانیت در مورد زن و خانواده حاکم شد که تداوم این نگاه در بخش هایی از جامعه، امروز هم چالش هایی را در خصوص فعالیت اقتصادی زنان سبب شده است.